Van Verandermoeheid naar veranderbereidheid

veranderbereidheid

‘Verandering’ is de enige constante zowel binnen organisaties, als in ons werk en leven.

Kijk maar naar de natuur als metafoor, daar is veranderbereidheid: het gras blijft groeien, de bladeren groeien aan de bomen, de bollen komen uit, de bloemen gaan bloeien elk jaar weer opnieuw; of kijk naar onszelf: onze lichaamscellen worden steeds vernieuwd en bloed wordt regelmatig ververst, probeer dat maar eens tegen te houden. Het gebeurt gewoon, we hebben het ermee te doen, het heeft geen zin om ons er tegen te verzetten. Veranderbereidheid is heel natuurlijk!

Hoe kun je er nu voor zorgen dat dit veranderingsproces soepeler verloopt net zoals de natuur het ons laat zien?

Verandermoeheid

Wat we merken binnen organisaties is dat de medewerkers het woord ‘veranderen’ eigenlijk niet meer willen horen.

Er is ook een groep mensen die hebben zoiets van, het is de zoveelste verandering, het waait wel weer over……

Inmiddels hebben organisaties ook anderen omschrijvingen verzonnen om de verandering wat zachter te laten landen, zoals optimalisatie of herstructurering, leuk bedacht, maar de mensen zijn natuurlijk niet gek, de schrik zit er vaak direct in. Wat nl. niet te voorkomen is, dat bij elke reorganisatie of verandering er onrust of spanning ontstaat, het heeft altijd zijn effect op mensen.

Hoe zou je verandermoeheid kunnen voorkomen?

Er zijn 3-groepen te onderscheiden bij een verandering

25% trekkers, 50% volgers en 25% remmers. De eerste groep is de groep die de verandering ziet als een kans, de tweede groep dat zijn de volgers die bewegen wel mee, de derde groep zijn de mensen die met hun voeten de klei ingaan, de remmers. Juist de remmende groep is de groep die over het algemeen de meeste energie vraagt. De hamvraag is: ‘welke groep geef je de meeste aandacht?’

Voorzichtigheid

Organisaties zijn vaak voorzichtig met het informeren van hun medewerkers en hebben daar uiteraard hun redenen voor, echter door dit te doen ontstaat vaak juist wat ze eigenlijk niet willen. Bij de medewerkers ontstaat onrust, ze gaan in de remmen en hebben maar één vraag: ‘wat betekent dit voor mij?’ Er is toch altijd de angst om hun baan te verliezen. Voor de organisatie is het belang ‘hoe bewaren we de rust’, ‘hoe houden we alles draaiende?’ En daar valt absoluut iets voor te zeggen.

Toch heeft het geen zin om medewerkers met fluwelen handschoenen aan te pakken, mensen zijn niet dom, die weten en voelen heel goed dat er iets gaande is.

Medewerkers worden vaak onvoldoende op de hoogte gebracht wat de verandering precies inhoudt, worden op die manier klein gehouden.

Medewerkers raken murw, en zijn daardoor afwachtend en terughoudend.

Eigenlijk is niets doen geen optie, want: ‘what you fear the most, will happen’

Veranderbereidheid

Hoe fijn zou het zijn als de medewerkers de verandering zouden omarmen? Dat is vaak een utopie. Wat wel kan is een grotere groep meekrijgen voor de verandering.

Hoe kun je je medewerkers betrekken bij en/of weerbaarder maken voor veranderingen?

Hoe kun je er als organisatie voor zorgen dat je medewerkers zelf hun persoonlijke verantwoordelijkheid gaan nemen bij een verandering?

  1. neem je medewerkers mee in het veranderingsproces vanaf moment één, vertel ze waarom, wat en hoe de stappen zijn.
  2. geef remmers geen ruimte om hun energie te verspreiden in de organisatie, creëer juist ruimte voor medewerkers die in de weerstand gaan en meer moeite hebben met de verandering om ze te laten vertellen wat hen bezighoudt; dit voorkomt een hoop onrust, ruis en gedoe.
  3. pak je medewerkers niet met fluwelen handschoenen aan: ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden’
  4. spreek de mensen op een volwassen manier aan.

Wil jij ook als organisatie soepeler door een veranderingsproces heen?

Neem contact met ons op en we gaan samen in gesprek om jou te helpen!

Tel: 0653772232; www.teamtime.nl

Toelaten is het nieuwe loslaten

Iedereen kent het wel als je weer eens te lang met iets blijft zitten, dat het nog doorzingt in je hoofd én je lijf, maar je er niets mee doet. Dan krijg je al snel het advies: ‘dat moet je gewoon loslaten’.                          Leuk gezegd, maar hoe dan? Toelaten is dan wellicht de uitdaging!

Waarom lukt toelaten niet gewoon?

Allereerst zijn we geneigd vast houden aan iets bekends, weten we vaak niet precies wat we kunnen doen, duurt het voor de meeste van ons te lang, kost het teveel moeite, willen we snel resultaten, ’quick fix’ oplossingen en vinden het ook lastig om even stil te staan én te zijn.

Doen of laten?

Helaas is het niet zo dat als we tegen onszelf zeggen ‘ik laat het los’ dat het dan ook meteen lukt. Het is ons niet geleerd en weten ook niet precies hoe we het moeten doen. Bij loslaten is er nog teveel het idee dat we moeite moeten doen om iets voor elkaar te krijgen. Onze neiging is eerder om iets te doen dan te laten dus is het makkelijker om door te gaan met als motto: ‘niet zeuren, maar aanpakken’! Dit is op zich een goede kwaliteit, alleen als je dit doorgaan maar blijft doen, dan wordt het een hardnekkig patroon en raken we uit balans.

Onderdrukken en vasthouden kost veel energie.

Naast schieten in doen zijn veel mensen van nature geneigd gevoelens en emoties te onderdrukken. Het vasthouden van gevoelens en emoties kost ontzettend veel energie. We stapelen onze emoties en gevoelens op en vinden het dan vreemd als we overprikkeld of overspannen raken. We kunnen dan uitgeput raken en een gevoel van leegte ervaren. We zijn door dit hardnekkige patroon niet meer in staat om te luisteren wat nodig is en goed is voor onszelf.

Durven toelaten

Het patroon van moeite doen en het onderdrukken zou plaats kunnen maken voor toelaten.  Gevoelens, gedachtes en emoties willen graag stromen. Natuurwet hierbij is dat ze opkomen en weer verdwijnen. De kunst is het om het er te laten zijn zoals het is, het toe te laten zonder het te willen veranderen. Het is eigenlijk heel eenvoudig en het kost weinig moeite. Door stil te worden en stil te zijn, te ontspannen kunnen de gevoelens en emoties ruimte krijgen. Het lichaam is intelligent en zal streven naar een innerlijke balans, wat ook weer goed is voor de energie. Gewoon leren doen dus!

Ben je geïnteresseerd in hoe dat werkt en wil je hier meer van weten? Neem contact op: info@teamtime.nl

Les één, de les die we geneigd zijn over te slaan

We leven in een wereld waar alles snel moet, snel resultaten en zo snel mogelijk naar de oplossing. We slaan les één, en daarmee onszelf, gemakkelijk over.

Is kennis altijd macht?

We willen het liefst kennis, tools en vaardigheden, zodat we weer snel door kunnen.  In de afgelopen jaren zijn we veel managers tegengekomen die veel kennis hebben meegenomen uit trainingen, maar daar ook in bleven hangen. Door vnl. aan het kennisdeel te werken kan er door een éénzijdige ontwikkeling een disbalans ontstaan.  Je raakt af van je ware ik en als het ware verstrikt in je hoofd, in een web van kennis die nauwelijks omgezet wordt in concreet doen.

Vaardigheden

We zijn dus eerder geïnteresseerd in les 2 t/m 100 en gaan voorbij aan les één. Dat is makkelijker en sneller. Deze lessen gaan over vaardigheden, die  nuttig zijn, alleen zonder dat ze geïntegreerd en geïnternaliseerd worden een trucje zijn. Wanneer je deze les grondig hebt gedaan is dat je fundament en zijn de vaardigheden makkelijker om je eigen te maken.

Moeilijke les

Les één is de lastigste les, omdat je even stilstaat bij jezelf en bij wat er is én niet is; daarom is het ook de les die de meesten liever overslaan. Het kost tijd en we zijn niet zo bereid om naar onszelf te kijken en te reflecteren. Les één gaat over jezelf, over je karakter en hoe je gevormd bent, over je talenten, je kwaliteiten en je patronen. Het is essentieel om te durven kijken naar wie ben je nou eigenlijk echt? Waar ga je echt voor? Wat is echt belangrijk voor jou? Oftewel, hoe je vanuit je eigenheid, je passie bij kan dragen aan een team, een organisatie of de maatschappij. Dat maakt je bijzonder en onderscheidend van anderen en uniek in wie jij bent.

Team Time is expert in les één. Nieuwsgierig? Neem contact op: 0653772232 of info@teamtime.nl

Steeds iets nieuws

We merken het ook in onze contacten met organisaties steeds vaker; er wordt gevraagd naar steeds iets nieuws. In een artikel van Management Team wordt aangegeven de juiste vragen te stellen. We willen dan steeds iets nieuws, alleen wat brengt het ons?

Nieuw systeem

Organisaties springen van het ene expertsysteem naar het andere; van Meyer Briggs, Insight, Discovery naar DISC etc. De verwachting is dat steeds een nieuw systeem de verandering zal gaan brengen. Mensen worden zich wel bewust en krijgen ook inzicht. Echter wat wordt er nu écht mee gedaan.

De realiteit is vaak dat een ieder weer gaat doen wat hij of zij altijd al doet, meer van hetzelfde, met weinig effect dus. Hoe komt dat eigenlijk?

Les één

Mensen zijn geneigd les één over te slaan in een wereld waar alles snel moet. Les één is de moeilijkste les, want die gaat over jezelf. Wat doe ik, van waaruit doe ik het, wat staat me in de weg, wat kan ik meer/anders doen? Wat en wie heb ik nodig? En hoe geef ik het vervolg in de dagelijkse praktijk?

Wil je weten hoe het anders kan? Neem contact met Team Time op! info@teamtime.nl, 0653772232

Coaching Burn-out preventie

In een artikel van HR Praktijk van Arbobalans 2018 van TNO staat dat de psychosociale arbeidsbelasting en de burn-outklachten blijven toenemen. Tijd om na te denken over burn-out preventie!

Team Time Burn-out preventie coaching

Al jaren werken we d.m.v. coaching aan burn-out preventie. We houden mensen op de rails en er wordt voorkomen dat mensen uitvallen. Dit bespaart veel ellende voor de medewerkers en heel veel kosten voor de organisatie. (o.a. loon doorbetalen, ziektekosten, inhuur invalkrachten). Bovendien worden andere collega’s meer belast bij uitval.

Waar aan gewerkt wordt tijdens de coaching heeft zowel met werk-gerelateerde zaken als met persoonlijke situaties/vraagstukken te maken. De investering in een coachtraject burn-outpreventie weegt ruimschoots op tegen de kosten van mogelijke uitval van medewerkers.

Onze ervaring is dat er tijdens de coaching voornamelijk gewerkt wordt aan het versterken van de stevigheid, de weerbaarheid, het managen van energie, de zelf positionering en de zelfstandigheid. Ook is er aandacht voor o.a. het stoppen met JA zeggen tegen alles en iedereen, aan het geleefd worden en het bezig zijn met/voor anderen. Team Time Trainingen noemt dat “Persoonlijk Leiderschap vergroten“.

Meer weten over onze coaching mogelijkheden?

Nieuwsgierig wat een coachtraject inhoudt, kan bieden en oplevert? Wil je burnoutklachten van medewerkers en hoge kosten voor de organisatie voorkomen? Investeer dan in coaching voor medewerkers om weerbaarheid/stevigheid en zelfstandigheid te vergroten!

Persoonlijk Leiderschap helpt!

Voor meer informatie: ons kantoor is in Haarlem, bereikbaar via info@teamtime.nl en 06-53772232.

Transformatie

Soms kom je op Youtube een filmpje tegen die precies de juiste snaar weet te raken. Zo kwamen wij bij Team Time Trainingen een video van Jan Bommerez tegen: Loslaten, een voorwaarde voor transformatie. Dat klink misschien wat zweverig, maar dat is het zeker niet.

Wij zijn zelf al ruim 20 jaar actief met verandermanagement. Het gaat daarbij altijd om de transformatie van mensen binnen een organisatie. En als we bij Team Time Trainingen een ding hebben geleerd dan is het wel dat mensen hun potentieel veel beter kunnen inzetten. Wij geloven oprecht dat wij in staat zijn om mensen hun kracht en talenten te laten (her)ontdekken. Daar ligt echt de focus van Team Time Trainingen.

Het valt niet altijd mee natuurlijk. Er zijn blokkades en belemmeringen, emoties en gevoelens die ruimte moeten gaan krijgen. Team Time Trainingen helpt managers, medewerkers en teams om dit mogelijk te maken. En de resultaten zijn altijd fantastisch. De interne spanningen in én tussen mensen verminderen; de onderlinge relaties verbeteren en de creativiteit en productiviteit gaan sterk omhoog.

Nieuwsgierig naar wat Team Time Trainingen voor jouw medewerkers en/of team kan betekenen? Wij leggen je graag onze mogelijkheden voor.

 

Samenwerking creëren

 

Samenwerken

Begrippen als duurzame inzetbaarheid, aanspreekgedrag, eigen verantwoordelijkheid en samenwerking creëren worden steeds actueler en vragen steeds meer  van leidinggevenden én medewerkers.

Ook bij Team Time Trainingen hebben we dit ervaren. Zowel  bij onze trainingen als bij onze coachtrajecten bij tal van organisaties waar we op dit moment actief zijn. Wij krijgen bijvoorbeeld vragen als:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat medewerkers meer verantwoordelijkheid en initiatief nemen?

Hoe kan ik mensen directer aanspreken op hun handelen?

Hoe kan ik medewerkers inspireren om de samenwerking te zoeken met collega’s?

Hoe is er meer samenwerking te krijgen met anderen?

Van initiatief wordt samenwerking beter

Samenwerken blijft dus een hot item binnen organisaties. Met elkaar prestaties neerzetten en gericht zijn op een gezamenlijk doel is meestal de bindende factor. Maar in de praktijk blijkt dat niet iedereen hetzelfde bedoeld als het gaat over de invulling van samenwerken.

Verwachtingen spelen daarin een belangrijke rol. Helaas worden die niet vaak met elkaar gedeeld.

Een initiatief om elkaar aan te spreken op de werkvloer gaat niet vanzelf en daarin zijn nog de nodige stappen te nemen. De uitdaging is dan ook om het heft in eigen handen te nemen en de regie te pakken om samenwerking met anderen te optimaliseren.

Team Time Trainingen helpt je graag verder

Om je daarbij te helpen heeft Team Time Trainingen een 1-daags programma ontwikkeld waarin praktische tools worden aangereikt om samenwerking te creëren met anderen. Deze training vindt plaats op 23 juni in Amsterdam. Er is plek voor max. 20 personen.

Meld je nu aan!

Als je geïnteresseerd bent om deel te nemen of meer informatie wilt vul dan snel het formulier op onze website in:

Training Samenwerking Creëren.

 

Team Management

Afgelopen jaar hebben we vaker het belang en de kracht van voorbeeldgedrag én kennis van teamontwikkeling bij managers meegemaakt. Opmerkelijk was om te zien hoe bepalend dit geweest is voor het optimaal presteren van een team en voor het plezier bij het bereiken van de resultaten.

Die ervaring ligt helemaal in lijn met een artikel die toevallig vandaag verscheen op de website van MT Management Team. Ze stellen terecht dat managers een team kunnen maken óf breken. In het artikel worden de 7 belangrijkste lessen voor managers op een rijtje gezet.

Meer weten: MT Management Team – 7 lessen om teams eindelijk eens volwassen te laten worden.

Team Time Trainingen verzorgt al ruim 20 jaar verschillende Team trainingen. En met succes. Maak een afspraak en zet in 2016 ook uw team centraal. Team Time Trainingen werkt!

iStock_000021600261Medium

Cultuurverandering

logo_GDAls onderdeel in het cultuurveranderingstraject bij de Gezondheidsdienst voor Dieren heeft Team Time Trainingen als aftrap de zgn. ‘kernwaarden sessies’ gedaan met de afdeling P&O en de voltallige management groep.

Het doel was om de bestaande kernwaarden te vertalen naar gedrag in de praktijk. Er is intensief gewerkt en het resultaat is er dan ook naar. Er is consensus bereikt over het gewenste én ongewenste gedrag en ook werd het helder geformuleerd.  Maar in de wandelgangen werd het natuurlijk goed verwoord door te stellen:

Het is mooi dat het nu op papier staat; nu alleen nog wel even doen en laten zien…..

Een veranderingstraject gaat immers om het doen! En daarop kan je trainen. Team Time Trainingen doet dat graag. Heb je ook belangstelling voor onze trainingen? Wij staan je graag te woord.

Dierenartsen

Team Time Trainingen is trots met de accreditatie van vier maatwerk trainingen die we in samenwerking met de KNMvD hebben ontwikkeld voor dierenartsen.

Natuurlijk hebben wij bij Team Time Trainingen geen medische specialisatie in huis. Maar een dierenarts heeft ook groot belang bij een goede training op het gebied van communicatie, samenwerking en persoonlijke & professionele ontwikkeling. En daar liggen natuurlijk wel de expertises van Team Time Trainingen.

Nieuwsgierig geworden? Neem dan een kijken op www.teamtime.nl/knmvd en lees waar wij in april, mei en juni druk mee bezig zijn.